Lystig lek med nye hodeplagg

Oktober 2009Posted by ems:-) Sun, October 04, 2009 19:29:18

Barn som ønsker seg at en skal strikke noe til dem er i mine øyne uimotståelige. Særlig når de til og med vil bruke det som strikkes og gleder seg derved. Et sådant ønske har derfor nesten alltid stor sjanse for å gå i oppfyllelse.

Etter nøye utvelgelse av farger kom så luestrikkingen igang, med enkelte instruksjoner fra barnet underveis om hvordan mønster og farger skulle være.

Og ganske herlig er det også en gang iblant å bare strikke på måfå etter innfallsmetoden.

Til luen som passer en hodeomkrets på ca. 50-52cm er det lagt opp 120m med Tynn Alpakka på liten rundpinne 3mm. Det er strikket rundt med vekselvis rett- og vrangmasker og noen steder med helt enkel mønsterstrikk. Når luen måler ca. 16 cm, felles masker jevnt fordelt på annenhver pinne til det gjenstår ca. 8-12m som snurpes sammen etter at tråden er kuttet. Enkel og grei luestrikking med personlig preg kan man vel si.

To alpakkanøster rekker til mer enn en lue. Så da var det bare å fortsette med nok et hodeplagg. Et pannebånd i samme farger stod nemlig også på ønskelisten. Pannebåndet er strikket på maskin og kommer nok som en egen maskinstrikkeoppskrift etterhvert.

Høsten får nå bare komme for disse hodeplaggene er både myke, gode og varme.

Fill in only if you are not real

Posted by May Tue, November 03, 2009 22:08:00

"Fant deg" via Du Store Alpakka. Flotte (og deilige ) luer og pannebånd og så forelsket jeg meg i uttalelsen din om hva kreativ aktivitet betyr for både kropp og sjel.

Posted by gunknitter Mon, October 05, 2009 12:25:30

Endelig har eg funne ei grei oppskrift på god hæl til tå opp sokk !! Nydelig lue og panneband ! Herlige fargar !

Tusen takk for at du deler kreativiteten din og dine supre oppskrifter ! Titt gjerne innom meg på http://gunknitter.blogspot.com/.

Ha en fin haustdag vidare !

Posted by Bloggspinner Sun, October 04, 2009 20:55:11

Dette var nydelig lue og pannebånd til høstglade barn. Lek med løv og nyt høsten mens dere har den. Vi møtte full vinter på fjellet denne helga. - Og snøen ligger i høyden like over byen her.