Lystig lek med nye hodeplagg

Oktober 2009Posted by ems:-) Sun, October 04, 2009 19:29:18

Barn som ønsker seg at en skal strikke noe til dem er i mine øyne uimotståelige. Særlig når de til og med vil bruke det som strikkes og gleder seg derved. Et sådant ønske har derfor nesten alltid stor sjanse for å gå i oppfyllelse.

Etter nøye utvelgelse av farger kom så luestrikkingen igang, med enkelte instruksjoner fra barnet underveis om hvordan mønster og farger skulle være.

Og ganske herlig er det også en gang iblant å bare strikke på måfå etter innfallsmetoden.

Til luen som passer en hodeomkrets på ca. 50-52cm er det lagt opp 120m med Tynn Alpakka på liten rundpinne 3mm. Det er strikket rundt med vekselvis rett- og vrangmasker og noen steder med helt enkel mønsterstrikk. Når luen måler ca. 16 cm, felles masker jevnt fordelt på annenhver pinne til det gjenstår ca. 8-12m som snurpes sammen etter at tråden er kuttet. Enkel og grei luestrikking med personlig preg kan man vel si.

To alpakkanøster rekker til mer enn en lue. Så da var det bare å fortsette med nok et hodeplagg. Et pannebånd i samme farger stod nemlig også på ønskelisten. Pannebåndet er strikket på maskin og kommer nok som en egen maskinstrikkeoppskrift etterhvert.

Høsten får nå bare komme for disse hodeplaggene er både myke, gode og varme.