ARRIBASOKK

Sokker og fotplaggPosted by ems:-) Sun, September 13, 2009 13:50:59

En ny sokkeoppskrift er født: ARRIBASOKK!

Målet har vært å utarbeide en enkel og artig grunnoppskrift på sokker som strikkes fra tåa og opp. Arbeidet har vært morsomt og pirret min sokkestrikkeinspirasjon slik at for hver ny sokk jeg har strikket har nye idèer dukket opp om alle mulige slags sokker man kan strikke. Mulighetene er mange og jeg mener at selv den som aldri har strikket sokker før lett skal kunne greie å følge den nye oppskriften.

Bildet over og under viser Arribasokker med OPAL-rester i tradisjonell ribbestrikk.

Man begynner med å legge opp masker nederst ved tåa, strikker rundt og øker til riktig antall masker for den størrelsen man skal strikke. Når man kommer til hælen strikkes det frem og tilbake over halvparten av maskene og etter hælfellingen som er nøyaktig beskrevet plukkes det opp masker på sidene og og man fortsetter å strikke rundt så langt man vil. Mønster eller ikke, glattstrikk eller ribb, det blir opp til den enkelte sokkestrikker. Mulighetene er uendelige og kun fantasien setter begrensninger så velbekomme og riktig lykke til!

Oppskriften er gratis og takk til mor og blomsterdamen for strikkehjelp og gode råd.