Strikkepose

Juni 2009Posted by ems:-) Wed, June 10, 2009 21:55:07

Enhver strikker vil av og til ha behov for å oppbevare sitt strikketøy et eller annet sted, ikke minst når man skal putte det med seg i veska for å ha det med seg hit og dit, på evt. møter eller treff der høytideligheten ikke er så stor at vi blir hindret fra å dra lidenskapen frem i lyset.

Snedigheten med en enkel strikkepose er at strikkingen slipper å menge seg med veskeinnholdets ellers så ymse rariteter og mulige smårusk som normalt kan befinne seg deri, og rett og slett kunne tenkes å blande seg i den edle vare.

På en liten kveldstund kan behovet enkelt tilfredstilles ved at man først tager et stykke tynnt lin- eller bomullsstoff i passende størrelse og bretter dobbelt før man klipper. Målene her er ca. 34cm i bredden og 80cm i lengden, hvilket vil si 40cm når det er brettet.

Deretter kan man på den ene siden tegne et enkelt mønster eller skrive sine initialer med tusj eller blyant. Quiltere og broderikyndige kan selvfølgelig boltre seg fritt med dekorering som langt vil overgå min enkle strek.

Men se:.......

Med tett sikk-sakk-søm på symaskinen blir det da slett ikke så verst. Og vrangsiden ble jeg da riktig så fornøyd med.

Neste steg på programmet er å sy sidesømmene, først ved å kaste over kantene med sikk-sakksøm, deretter med vanlig rettsøm innenfor (jeg vil jo at posen skal holde riktig lenge når jeg nå først lager en). Øverst får det stå igjen ca. 5 cm til brettekant.

Nå brettes sidekantene dobbelt inn mot vrangen og får en enkel søm slik at den holder seg hel og fin også etter lang tids bruk.

Ytterkanten helt øverst blir kastet over med sikk-sakk som i sidene, før den også brettes dobbelt og syes fast slik at vi får en løpegang med åpning i hver side av posen.

Endelig kan strikkeposen vrenges slik at rettsiden kommer frem.

En sterk snor, får plass i løpegangen og vips:

Min nye strikkepose er klar til bruk. Enkel og grei og mer enn god nok for mitt bruk.

Velkommen inn kjære garnnøster og strikkepinner, her er det både husrom og hjerterom.