Kopptuer og kjøkkenkluter2010

Posted by ems:-) Tue, April 20, 2010 21:37:50

Nye kopptuer og kjøkkenkluter på strikkespinnbloggens nye adresse.

Blog image

Velkommen innom!

Farvel til det gamle og velkommen til det nye!Desember 2009

Posted by ems:-) Thu, December 31, 2009 16:02:04

På årets siste dag velger jeg å flytte hele strikkespinnbloggen til en ny adresse.

Fra www.strikkespinn.no blir fra nyttår (d.v.s kl. 00.00 i natt) mitt fremtidige strikkespinn servert og jeg avslutter herved med en ørliten årskavalkade:

Takk for det gamle og velkommen til det nye....

VipsvamsDesember 2009

Posted by ems:-) Sun, December 13, 2009 21:38:02

Å strikke med det tykke og lodne alpakkagarnet Nanuk er en riktig herlig fornøyelse. Fort går det også. I løpet av et par-tre strikkekvelder kan man rekke å få ferdig forholdsvis store plagg. Se bare her:

1 - 2 - 3:Blog image

VIPS: VAMS!Blog image

Okei: 4-5 da....

Først en arm så en arm til, deretter bole og bærestykke og knappestolpen til slutt, VIPS så er hele vamsen ferdig!

Knappeisying kan man ta når det passer, men bare om man ønsker. Slike plagg trenger strengt tatt ikke knapper heller, de greier seg utmerket med kun en nål om de nå endelig skal lukkes. Vipsvamsen er strikket kun med rett og vrangmasker og raglanfellingen gjør at når man har strikket ferdig så er man ferdig.

En skikkelig godjakke er det blitt, som har vært i flittig bruk helt siden den ble fellt av pinnene. Ikke direkte et lekkert selskapsplagg kanskje, men du verden så deilig og har man først fått den på seg er den nærmest umulig å kle av igjen. Minstemann i huset bruker den som koseteppe hvis den skulle finne på å ligge henslengt over en stol et øyeblikk.

Min Vipsvams er blitt en myk og god kosejakke som jeg kan bruke inne når jeg er småfrossen men også like gjerne som utenpåjakke ute i høst og vinterkulda.

Rett og slett en allrounder.

Blog image

Selve oppskriften lover jeg ikke ferdig på denne siden av årsskiftet, men press meg gjerne lett om det er noen som ønsker å strikke den.....

Votter på pinneneDesember 2009

Posted by ems:-) Sun, December 06, 2009 14:29:02

En strikkekafè og inspirasjon fra en av de andre strikkerne gjorde meg så ivrig og gira på å strikke votter at jeg raskt gikk inn på Jorids mønsterbutikk og bestillte flere av de flotte oppskriftene på mønstervotter som Jorid Linvik har designet. Langt bak i hodet demret noen tanker om min egen rypevott som ble til for godt over et år siden, men som jeg enda ikke har greid å strikke mer enn en av (-selv om flere av dem jeg har vært så dum å vise den ene frem til, venter på at mønsteret skal bli ferdig slik at de også kan få strikke rypevotter).

Som første votteprosjekt valgte jeg meg hestemønsteret med Finullgarn som finnes i uhorvelig mange flotte fargenyanser. Enn så lenge er det kun første vott som finnes på mine pinner, men om jeg skulle greie å strikke paret ferdig før jul vil de nok bli å finne pent innpakket under et tre, adressert til en hestejente. Og om det ikke blir iår så kommer det vel flere juler eller bursdager. Blog image

Uansett har jeg gledet meg over strikketankene og idèene og at det faktisk finnes noen som har laget flotte votteoppskrifter som er litt anderledes men likevel med tradisjonen i godt behold.

BoleroDesember 2009

Posted by ems:-) Tue, December 01, 2009 17:30:26

Det er alltid så spennende når det kommer nye håndstrikkedesign fra Design.Club. Denne gang falt valget mitt på Inger Møldrups design: Bolero.Blog image

Bolero er strikket med 3 hesper 4-tråds uld fra Henrichsens Spinderi, alternativt kan man strikke med 3 tråder Duo garn sammen, men ettersom det nærmer seg jul ville jeg strikke med den nydelige rødfargen i 4-trådsen.Blog image

Det er så kjempeartig å strikke velregiserte design der alt stemmer matematisk, og det er så tydelig at hele strikkeoppskriften er planlagt og gjennomtenkt.Blog image

Bolero er et svært anvendelig plagg og varmer godt, kjempegreit å bruke både til dongribukser eller Beste skjørtet... (fordi rødfargen tilfeldigvis? faktisk stemmer med alpakkagarnet Mirasol).

Blog image

Her har Bolero fått knapp og slik ser den ut bak:

Blog image

Og foran:Blog image

Fort gikk det også og absolutt ingen montering bortsett fra en trådende (jeg strikker inn alle trådender underveis) og isying av en stk. knapp.

P.S. Glemte visst å nevne sammensyingen i sidene, fordi det ble gjort mens jeg strikket....

Magdas HentesettNovember 2009

Posted by ems:-) Sat, November 28, 2009 17:29:25

For en stund siden fikk vi melding om et nytt menneskebarn som skal komme. Som den glade strikker jeg er kunne jeg ikke greie å vente med å starte på strikkingen av et velkomstplagg til den lille. Jeg har lenge hatt så inderlig lyst til å strikke Magdas Hentesett (fra Happy Knitting).

Endelig bød anledningen seg! Og med en rask bestilling av oppskriften som noen få minutter senere kunne lastes ned og skrives ut her heime var veien til garnbutikken kort, svært kort.

Ettersom jeg for tiden er inne i en riktig alpakkaperiode var garnvalget enkelt: Tynn Alpakka måtte det bli, og med over 50 ulike farger å velge mellom kjentes det ut som jeg kunne ha strikket på dusinvis av disse nydelige plaggene i alle mulige slags fargekombinasjoner.

Valget falt til slutt på en nydelig solgul farge som sammen med den litt duse vårgrønne behaget meg svært. Og ettersom babyen er ventet først utpå vårparten synes jeg fargene symboliser nettopp vår og solvarme og sammen med jakkens lykkesymboler tenker jeg at den lille kan føle seg verdsatt og elsket fra første stund. Blog image

VOTTEFRYDVotter og håndplagg

Posted by ems:-) Thu, November 26, 2009 12:11:53

Hvor mange vottepar kan man egentlig greie å strikke på en liten uke?Blog imageDet kommer selvfølgelig an på garntykkelse og pinnestørrelse samt om man skal strikke herrevotter eller babyvotter, med eller uten mønster. Jeg valgte meg Misti som er ren alpakka og ganske tykt. Her er det gode farger å velge mellom og når man strikker på pinnestr. 4,5 eller 5mm går det ganske så kjapt å få ferdig et par.

Den første dagen strikket jeg et prøvepar med noe restegarn jeg hadde liggende, samtidig som en grunnoppskrift ble skriblet ned på et stykke papir.Blog image

Votteparets nye eier ble svært fornøyd og straks var det flere som ville ha. Neste dag fikk jeg strikket to nye vottepar samtidig som et tredje par ble påbegynnt før sengen ropte...Blog imageOm morgenen var det bare å fortsette og med litt iherdig innsats kan man faktisk greie å strikke en vott før frokost. Dette var kjempeartig: hele vottestrikkingen går som en lek og i løpet av de neste to-tre dagene ble enda flere votter ferdig. Dette må da virkelig være en god julegaveidè! Både til små og store.Blog imageBlog imageJeg synes det er så artig å ekperimentere med fargene slik at ingen av vottene blir like. Helt greit at de er litt store for da kan de få lov til å tove seg litt når de blir brukt. Oppskriften fungerer iallefall for alle størrelser (..også med andre garnkvaliteter..) og skal straks være klar om det skulle være noen andre som ønsker å strikke Misti-votter eller Vottefryd til jul. Blog image

Daisy og Sulka og MegNovember 2009

Posted by ems:-) Tue, November 17, 2009 19:45:15

Historien om Daisy og Sulka og meg er en blanding av glede og mismot, stahet, nederlag og endelig tilfredshet over at historien tilslutt ender godt. Det hele startet med en inspirasjon og et dypt og inderlig ønske om raskt å kunne ikle meg selv et nytt strikkeplagg. Som oftest når jeg arbeider med nye design ramler hodet fullt av tanker om hva man faktisk kan få ut av en og samme strikkeoppskrift.

Ettersom jeg har lagt min elsk på SULKA fra Mirasol Collection, dog uten å komme igang med noen prosjekter enda lot jeg meg denne gang friste.Blog image

Jeg bestemte meg ganske enkelt for å teste ut om ikke Sulka kunne brukes på Daisy. Det måtte da bli lekkert. Med sin silkeglans og i prinsippet nesten samme strikkefasthet skulle det i teorien gå aldeles utmerkt. Med stort pågangsmot satte jeg igang, og underveis i strikkearbeidet argumenterte jeg påståelig overfor dem som fant på å benevne mitt strikkeri på følgende måte: -skal det bli en lue?

Innerst inne lå en snikende tviler på lur, derfor snek jeg meg til å prøve min nye Daisy underveis. Og jeg fikk det på uten problem, det at det satt godt rundt livet syntes jeg nærmest var en fordel. Da skjørtekanten endelig var avfellt så Sulka og Daisy slik ut:Blog imageLangt og smalt og mest sannsynlig passe for en riktig laaaang to-åring.Blog imageEt aldri så lite nederlag, og en ilmelding med et tips om at det nok kunne være lurt å legge opp litt flere masker enn oppskriften oppgav, måtte sendes til hun som allerede hadde kjøpt samme garn for å strikke sin egen Daisy. For min egen del kom det ikke på tale med noe opprekking. I alle fall ikke i denne omgang.

Utstillingsdokka måtte først til pers.Blog imageDet var da slett ikke så ille, hun har jo litt merkelige bein, men akk kanskje det fantes flere måter å bruke Daisy på:Blog imageSom en topp kanskje? Eller en halslignende sak?Blog imageTja... du skal se det er mange bruksmuligheter for denne. Men det var nå igrunnen skjørt hun skulle være da og strikken er både løs og tøyelig så prøve skal jeg iallefall.

Litt vel sprengt kanskje?Blog imageMen absolutt brukandes. Dog vil jeg anbefale andre strikkere å legge opp minst 16m mer enn oppskriften sier til din størrelse, om du ønsker å strikke Daisy med Sulka.

For det altså, hadde blitt rålekket.

Daisy: et lite miniskjørtNovember 2009

Posted by ems:-) Mon, November 16, 2009 19:09:46

Et lite miniskjørt eller en "rompe-varmer-eller-skjuler" kan være kjekt for mange slags damer, iallefall synes jeg det. Blog image

Om stompen er stor eller flat eller "deigete" eller i det minste ikke lenger ungpikespenstig, er det liksom slik at når man når en viss alder kjennes det greit å ha noe som henger over, -på en måte. Da er det til å med mulig å følge litt med på longs-moten med mulighet for variasjoner i farger og garnkvalitet i et svært enkelt men du verden så godt et plagg. Blog image

Daisy ble født etter inspirasjon fra ei sprek dame som iallfall ikke er yngre enn meg, men som strålende ikler seg det ene skjørtet kortere enn det andre og er så flott som bare det. Med en slik pelsaktig detalj kan man jo eksperimentere med allverdens spreke longser eller tightser, og sko: ikke minst!!! Blog image

Jeg valgte Nanuk og Cocoon og var svært spent på om det ikke ble litt for bomsete å ha på utenpå en litt smal bukse f.eks. Det var på hengende håret at ikke hele skjørtestasen ble navngitt: BOMSIDEISY !!!

Men etter å ha prøvd det på, har min Daisy faktisk vært i flittig bruk. Hun er så god og varm og myk og deilig at jeg faktisk har begynnt å spekulere i om ikke jeg også skulle strikket en bukse i samme garn.

Men enn så lenge får hun være i kort skjørtelengde over min bleke stuss.Blog image Og om noen skulle ha lyst til å strikke henne finnes oppskriften her:

Forbrytelse eller positiv kreativitetNovember 2009

Posted by ems:-) Sat, November 07, 2009 20:55:03

Da den danske krimserien "Forbrytelsen" rullet over tv-skjermene første gang var det mange som ønsket å strikke sin egen "Sara Lund- eller forbrytelsen-genser".

Gudrun&Gudrun som eier rettighetene til tv-seriens plagg selger sine modeller og synes visst ikke noe om alle påståtte kopier av deres design.

Hva som er kopi og hva som er eget design basert på inspirasjon fra våre omgivelser er ikke entydig. Heller ikke hvem som oppfant mønsteret først. Når man velger å bruke tradisjonsmønster i strikkeplagg som er endel av vår felles kulturarv vil sannsynligheten være stor for at noen andre har gjort det før oss om enn med en mulig annen vri.

Spørsmålet om hvem som oppfant hva først vil alltid kunne gi rom for hissige meningsutvekslinger. Særlig om salgsverdien og fortjenestemulighetene viser seg å være store.

Kreative sjeler kan uansett aldri stoppes og alle vi som arbeider med design i en eller annen form har opplevd, eller vil fra tid til annen oppleve at om vi selv har funnet på noe lurt er det noen som vil bruke idèen vår og kanskje til og med lykkes bedre enn oss selv i å selge den.

Når det gjelder "forbrytelsenlignende" håndstrikkemodeller vil man også kunne spørre seg om ikke noen av dem kanskje til og med fantes på markedet allerede før tv-seriens innmarsj i våre stuer? Herved serveres noen eksempler så får hver og en vurdere hvem man liker best og hva som er hva.

Garnlundes Hallingstjerne:Blog image

Stjernegenseren fra Happy Knitting: Blog image

Stjernemønstret jakke eller genser fra Sandnesgarn: Blog image

Birgirsdottirs modell som også finnes hos knitting.no: Blog image

Denne har vi strikket opp i Alafoss hvit og sort og den kommer snart på plass i vårt utstillingsvindu:Blog imageBlog imageOg her er min: Blog imageHelt klart inspiret av Forbrytelsen, men var det høna eller egget som kom først?

Når Forbrytelsen 2 nå er godt i gang og den kjente politiettersforskeren dukker opp med stadig flere nye strikkegensre er det lett å tenke at man skal følge med.

Et dansk ukeblad var allerede tidlig ute med sin versjon av den nye røde, ganske ulik orginalen men helt klart insprert av eller forsøkt kopiert????Blog image Ikke vet jeg, men da jeg så den første gang tenkte jeg at hvis det skulle finnes noen som har lyst til å strikke en slik genser finnes det jo allerede mange oppskrifter man kan bruke. Ettersom min butikk fører islandsgarn falt valget på denne:Blog image

"Rosa" er opprinnelig strikket i det kjempetykke islandsgarnet: Bulky Lopi, men jeg valgte å bruke Alafoss Lopi på samme pinnestr. som oppskriften tilsier, men ensfarget og med mønsterstrikken i vrang- og rettmasker. Resultatet ble slett ikke verst, og jeg nekter å mene at dette er en kopi av den ovennevnte selv om den sant nok ligner......

Blog image

Blog image

Jeg verken ønsker eller har behov for å kopiere andre, da hodet nærmest alltid renner over av idèer hurtigere enn mine hender rekker å få satt dem ut i livet.

Men jeg vil gjerne synliggjøre enhver håndstrikkers mulighet til selv å skape sitt eget plagg etter eget ønske, og ved å være i kreativ utvikling har vi alle rett til å få våre idèer når de kommer uavhengig av om det måtte passe andre eller ikke.

Blog imageNoe helt annet ville det selvfølgelig vært om vi begynnte å produsere dem ferdig for videresalg etter å ha kopiert en annens verk. Så stå på kjære håndstrikkere: strikk i veg av hjertens lyst men vis respekt for andres arbeid og deres rettigheter for de ulike design.

Jul i SvingenOktober 2009

Posted by ems:-) Sun, October 25, 2009 17:59:00

Forretningsstanden har allerede begynnt å forberede oss på den store julehøytiden som (snart??) skal komme. Det samme gjorde enkelte av mine kunder hos knitting.no i går da jeg flere ganger ble minnet om at det nå (altså i går, -den 24.oktober) var det akkurat to måneder igjen til julaften. Selv om mitt hode og min kropp aldeles ikke er klar for juleforberedelser enda, har jeg da satt igang forberedelser til årets adventsserie på NRK1, nemlig: JUL I SVINGEN. Med strikkeprosjekt adventskalenderluer i tankene var det bare å tilkalle strikkehjelpen som iherdig tok på seg jobben med halvparten av luestrikkingen.

3 på hver var da slett ikke uoverkommelig og selv om det enda er godt og vel en måned til adventsmåneden begynner, tillater jeg meg å vise frem luene som alle er strikket i garn fra Rauma eller Per Tryving (og nevner i en bisetning at oppskriftsheftene som inneholder flere småplagg enn luer allerede er på plass i butikken.)Blog imageBlog imageBlog imageBlog image

Blog image

Blog image

Arribasokker i islandsgarnIslandsull

Posted by ems:-) Tue, October 13, 2009 19:15:28

Blog image

Kalde høstføtter får nå ikle seg skikkelige raggsokker strikket i islandsgarnet Hosuband. Garnet minner om "godt gammeldags" raggsokkegarn" som jeg minnes min bestemor brukte da hun iherdig strikket sokk etter sokk til alle familens medlemmer mens radioen durte svakt i bakgrunnen. Disse er strikket etter Arribasokkeoppskriften og ett 100g nøste holder til en liten damestørrelse.

Begge sokkene er strikket samtidig med en tråd fra yttersiden og en fra innsiden av garnnøstet, slik at alt garnet er nyttiggjort uten å ende opp en eneste garnrest.

Hosuband finnes hos knitting.no og når man strikker fra tåa og opp er det enkelt å prøve sokken underveis. Ved bruk av tykkere garn enn oppskriften sier går vi ned i maskeantall men følger målene for den riktige størrelsen. Hosuband inneholder hele 80% islandsull og er forsterket med nylon så disse skal holde både styrke og varme.Blog image