Vinterstemning og tradisjonell strikk med egen vri

Mars 2009Posted by ems:-) Fri, March 27, 2009 22:35:32

Vinterkulde, vinterland, vinterstemning, vinter, vinter, vinter.....

Vinteren ser ikke ut til å slippe taket på en stund. Jeg har lenge vurdert strikking av en tradisjonell genser eller kofte og valget falt på Mariusgenseren som dukket opp i et ukeblad for en god stund siden. Marius med rundfelling passer meg utmerket og med noen små justeringer av selve oppskriften samt andre fargevalg og en garnkvalitet som finnes i den lokale garnbutikken (men som i utgangspunktet ikke skal brukes til dette plagget da det er andre garnprodusenter som sitter på rettighetene til oppskriften), -er det ikke godt å si hvor mye Marius det blir til slutt.

Mariusgenseren sin historie er spesiell da to ulike designere mener å ha laget mønsteret omtrent samtidig. Utallige "Mariuser" er strikket i alle slags størrelser og variasjoner gjennom generasjoner og fremdeles er den svært populær og må vel nærmest kunne betegnes som en egen del av vår kulturarv. Jeg føler derfor ikke at jeg gjør noe galt når jeg velger å strikke min egen Marius, men om den kan kalles det blir vel en annen sak........

Målet er selvfølgelig å kunne trekke den nye nedover hodet en strålende solskinnsdag i påsken med ski på beina og appelsiner, kakao og sjokolade i sekken.

Mini og Beste

Mars 2009Posted by ems:-) Sun, March 22, 2009 14:10:53

Nyttårsstrikkingen 2009 var "MINI TIL VOKSNE", men den har ikke fått knapper før nå. Bare tull egentlig for det var ikke noe monteringsarbeide på modellen bortsett fra å sy i tre knapper. Under "Beste" -strikkingen virret det mange tanker i hodet om hva slags tilbehør som kunne passe til. Da skjørtet skulle fotograferes oppdaget jeg "MINI "som fremdeles hang knappeløs på en utstilllingsdukke, og tenk: disse to passet jo faktisk ganske bra ilag så nå fikk Mini til Voksne endelig bli helt fedig også.

Roser og elghår

Mars 2009Posted by ems:-) Sun, March 22, 2009 13:15:47

Kong Vinters Snølue har inspirert meg til å spinne garn i andre farger med det formål å hekle flere vinterluer med andre uttrykk. Her har jeg spunnet et spesiellt garn av ulike ullkvaliteter ispedd roser og elghår. Ulike tvinneteknikker i samme garnbunt gjør at man kan fremheve eller skjule enkelte fiberkvaliteter å en spennende måte.

Kong Vinters Snølue

Mars 2009Posted by ems:-) Sun, March 08, 2009 14:45:32

På Den Internasjonale Kvinnedagen: 8.mars 2009, vil jeg gjerne presentere:

"Kong Vinters Snølue".

Luen er heklet på grov nål av det håndspunnede: "Kong Vinters Snøgarn"

Omstridt eller ei, hodeplagg kan symbolisere så mangt.............