EvaKlara

KlaraPosted by ems:-) Sun, August 02, 2009 20:20:03

Med god oppskriftslese-og-strikke-hjelp er Klara strikket i en litt større versjon enn den første. Utstillingsdukkekroppen er nok litt fotomodellaktig i størrelsen så EvaKlara som er strikket i edelgarnet EVA kunne med fordel ha lagt på seg noen kg.

Flere opplysninger kommer hos knitting.no der garn og oppskrift kan kjøpes.

Klara er ferdig!

KlaraPosted by ems:-) Sun, June 21, 2009 22:08:13

Endelig er Klara ferdig! Hun har måttet hvile seg i perioder for strikkersken har hatt andre prosjekt som så gjerne ville strikkes imellom. Den første Klara er lovet bort. Så nå skal oppskriften justeres noe og klargjøres før det blir strikket opp enda en modell eller to...De som har fulgt med fra starten vil derfor skjønne at det kan ta noe tid før selve oppskriften blir klar for andre glade strikkere.

Modellen er enkel og strikkes kun med rett og vrangmasker. Noen partier med rillestrikk, andre med rett og ribbestrikk. Ribbestrikken gjør fasongen kledelig på ulike fasonger og ettersom alle tråder er strikket inn underveis er det kun tre ender som skal syes inn når man har strikket ferdig. Jeg er ganske sikker på at Klara ville passet min mormor godt, om enn kanskje i andre farger enn denne.

Klara vokser...

KlaraPosted by ems:-) Sun, March 08, 2009 14:00:08
Klara vokser sakte men sikkert. Ikke så raskt som jeg vil, for det er mye annet som også skal gjøres. Men fremover går det. Hun skal snart få armer, når bare bolen blir ferdig.Klara strikkes ovenfra og ned etter rundfellingsprinsippet med den forskjell at vi øker i bærestykket i stedet for å felle. Økemaskene gjøres ved å lage vridde kast på pinnen slik bildet viser. Ellers måles arbeidet midt foran ved siden av halsåpningen. Det som er deilig med denne strikkemåten er at når man har strikket ferdig så er man ferdig uten noe monteringsarbeid.

Ny modell

KlaraPosted by ems:-) Sun, February 15, 2009 11:15:58

Arbeidet med en ny håndstrikkemodell er påbegynnt.

Modellen "Klara" har begynnt å ta form etter å ha ligget og godgjort seg i hodet en måneds tid. En enkel grunnskisse og utregninger av mål i forhold til de forestillingene jeg har når det gjelder hvordan det ferdige plagget skal bli. Modellen tilegnes min mormor som lærte meg å strikke da jeg var 5-6år gammel.