Farvel til det gamle og velkommen til det nye!

Desember 2009Posted by ems:-) Thu, December 31, 2009 16:02:04

På årets siste dag velger jeg å flytte hele strikkespinnbloggen til en ny adresse.

Fra www.strikkespinn.no blir fra nyttår (d.v.s kl. 00.00 i natt) mitt fremtidige strikkespinn servert og jeg avslutter herved med en ørliten årskavalkade:

Takk for det gamle og velkommen til det nye....

Vipsvams

Desember 2009Posted by ems:-) Sun, December 13, 2009 21:38:02

Å strikke med det tykke og lodne alpakkagarnet Nanuk er en riktig herlig fornøyelse. Fort går det også. I løpet av et par-tre strikkekvelder kan man rekke å få ferdig forholdsvis store plagg. Se bare her:

1 - 2 - 3:

VIPS: VAMS!

Okei: 4-5 da....

Først en arm så en arm til, deretter bole og bærestykke og knappestolpen til slutt, VIPS så er hele vamsen ferdig!

Knappeisying kan man ta når det passer, men bare om man ønsker. Slike plagg trenger strengt tatt ikke knapper heller, de greier seg utmerket med kun en nål om de nå endelig skal lukkes. Vipsvamsen er strikket kun med rett og vrangmasker og raglanfellingen gjør at når man har strikket ferdig så er man ferdig.

En skikkelig godjakke er det blitt, som har vært i flittig bruk helt siden den ble fellt av pinnene. Ikke direkte et lekkert selskapsplagg kanskje, men du verden så deilig og har man først fått den på seg er den nærmest umulig å kle av igjen. Minstemann i huset bruker den som koseteppe hvis den skulle finne på å ligge henslengt over en stol et øyeblikk.

Min Vipsvams er blitt en myk og god kosejakke som jeg kan bruke inne når jeg er småfrossen men også like gjerne som utenpåjakke ute i høst og vinterkulda.

Rett og slett en allrounder.

Selve oppskriften lover jeg ikke ferdig på denne siden av årsskiftet, men press meg gjerne lett om det er noen som ønsker å strikke den.....

Votter på pinnene

Desember 2009Posted by ems:-) Sun, December 06, 2009 14:29:02

En strikkekafè og inspirasjon fra en av de andre strikkerne gjorde meg så ivrig og gira på å strikke votter at jeg raskt gikk inn på Jorids mønsterbutikk og bestillte flere av de flotte oppskriftene på mønstervotter som Jorid Linvik har designet. Langt bak i hodet demret noen tanker om min egen rypevott som ble til for godt over et år siden, men som jeg enda ikke har greid å strikke mer enn en av (-selv om flere av dem jeg har vært så dum å vise den ene frem til, venter på at mønsteret skal bli ferdig slik at de også kan få strikke rypevotter).

Som første votteprosjekt valgte jeg meg hestemønsteret med Finullgarn som finnes i uhorvelig mange flotte fargenyanser. Enn så lenge er det kun første vott som finnes på mine pinner, men om jeg skulle greie å strikke paret ferdig før jul vil de nok bli å finne pent innpakket under et tre, adressert til en hestejente. Og om det ikke blir iår så kommer det vel flere juler eller bursdager.

Uansett har jeg gledet meg over strikketankene og idèene og at det faktisk finnes noen som har laget flotte votteoppskrifter som er litt anderledes men likevel med tradisjonen i godt behold.

Bolero

Desember 2009Posted by ems:-) Tue, December 01, 2009 17:30:26

Det er alltid så spennende når det kommer nye håndstrikkedesign fra Design.Club. Denne gang falt valget mitt på Inger Møldrups design: Bolero.

Bolero er strikket med 3 hesper 4-tråds uld fra Henrichsens Spinderi, alternativt kan man strikke med 3 tråder Duo garn sammen, men ettersom det nærmer seg jul ville jeg strikke med den nydelige rødfargen i 4-trådsen.

Det er så kjempeartig å strikke velregiserte design der alt stemmer matematisk, og det er så tydelig at hele strikkeoppskriften er planlagt og gjennomtenkt.

Bolero er et svært anvendelig plagg og varmer godt, kjempegreit å bruke både til dongribukser eller Beste skjørtet... (fordi rødfargen tilfeldigvis? faktisk stemmer med alpakkagarnet Mirasol).

Her har Bolero fått knapp og slik ser den ut bak:

Og foran:

Fort gikk det også og absolutt ingen montering bortsett fra en trådende (jeg strikker inn alle trådender underveis) og isying av en stk. knapp.

P.S. Glemte visst å nevne sammensyingen i sidene, fordi det ble gjort mens jeg strikket....