Arribasokkeinspirasjon...

Sokker og fotplaggPosted by ems:-) Sun, September 13, 2009 15:24:31

Flere Arribasokker:

Glattstrikk med ribbekant: 2r,2vr rett etter hælfelling samt øverst på sokkeskaftet.

Liten Arribasokk med enkelt hullmønster nr. 5 i oppskriften.

Her kommer en herresokk som skal holde ekstra hardt bruk og derfor har fått en ekstra forsterkningstråd i hæl og tå.

En blanding av glattstrikk og ribbestrikk, der ribbestrikken består av en vrang og en vridd rett.Den siste er pakket inn som gave for en ung herremann.

Arriba Damesokk

Sokker og fotplaggPosted by ems:-) Sun, September 13, 2009 14:01:27

Arribasokkeoppskriften gir et hav av muligheter for unike og personlige sokker.

Her kommer Arriba Damesokk strikket i Sterk med enkel hullribb nr.6. i oppskriften.

ARRIBASOKK

Sokker og fotplaggPosted by ems:-) Sun, September 13, 2009 13:50:59

En ny sokkeoppskrift er født: ARRIBASOKK!

Målet har vært å utarbeide en enkel og artig grunnoppskrift på sokker som strikkes fra tåa og opp. Arbeidet har vært morsomt og pirret min sokkestrikkeinspirasjon slik at for hver ny sokk jeg har strikket har nye idèer dukket opp om alle mulige slags sokker man kan strikke. Mulighetene er mange og jeg mener at selv den som aldri har strikket sokker før lett skal kunne greie å følge den nye oppskriften.

Bildet over og under viser Arribasokker med OPAL-rester i tradisjonell ribbestrikk.

Man begynner med å legge opp masker nederst ved tåa, strikker rundt og øker til riktig antall masker for den størrelsen man skal strikke. Når man kommer til hælen strikkes det frem og tilbake over halvparten av maskene og etter hælfellingen som er nøyaktig beskrevet plukkes det opp masker på sidene og og man fortsetter å strikke rundt så langt man vil. Mønster eller ikke, glattstrikk eller ribb, det blir opp til den enkelte sokkestrikker. Mulighetene er uendelige og kun fantasien setter begrensninger så velbekomme og riktig lykke til!

Oppskriften er gratis og takk til mor og blomsterdamen for strikkehjelp og gode råd.