Bette

September 2009Posted by ems:-) Wed, September 23, 2009 14:52:10

Når travle møteettermiddager på tidlighøsten setter igang er det så deilig å kunne ha med seg noen finstrikkerier som man kan holde på med litt sånn i det stille. Ikke kompliserte eller store saker, heller ikke slike som krever dyp konsentrasjon og oppslukende tankevirksomhet.

Småplaggene fra Design.Club passer ypperlig i så måte. DUO garnene er så tynne og fine og mange av designene er svært enkle, men med detaljer som gjør dem både spesielle og spennende å strikke. Første gang jeg strikket Bette var for noen år siden, dengang i påvente av et nytt tantebarn. Min første Bette ble brukt godt og mye til glede både for foreldre og barn og selvfølgelig også den stolte tante. Denne skal i første omgang få pryde min disk hos knitting.no.

Baby i Rib

September 2009Posted by ems:-) Sun, September 20, 2009 09:18:13

Baby i Rib er en babyundertrøye som er strikket i DUOgarn fra Design.Club.

Som tidligere beskrevet kan alle DUO-kvalitetene strikkes om hverandre etter lyst og behag. DUO Alpaca som denne trøyen er strikket i, er en smule tynnere enn DUO Merino og DUO Silke/Merino, men det utgjør ingen vesentlig forskjell for strikkefasthet eller det ferdige resultat.

Baby i Rib er enkel og artig å strikke og ettersom hele trøyen strikkes i ett stykke på liten rundpinne er det heller intet monteringsarbeide som venter når man har strikket ferdig.

Else Schjellerups design er herlig og DUO Alpaca er svært mykt og godt for en liten kropp. Med 50g kan man faktisk strikke trøyen i størrelse opp til 9 måneder og ved å variere med de ulike DUO-kvalitetene og de mange forskjellige fargene kan Baby i Rib fremstå i unik prakt for mange små.

Babyundertrøye

September 2009Posted by ems:-) Fri, September 18, 2009 14:27:40

Når høsten, -og snart vinteren kommer for fullt er det godt for små babyer å kle seg med ull og alpakka fra innerst til ytterst. Nesten ingenting gleder meg mer enn når jeg ser små babyer som er kledt i håndstrikkede rene ull- eller alpakkaplagg. Det ser så godt ut for en liten kropp og synliggjør en omsorg som rører mitt hjerte sterkt.

Ruth Sørensen har laget mange flotte strikkedesign som bl.a finnes hos knitting.no. En av hennes oppskrifter som ligger som gratisoppskrift her, er en enkel men nydelig babyundertrøye med lang tradisjon gjennom flere generasjoner med strikkende mødre og bestemødre.

Jeg minnes godt da mine eldste barn var små og jeg ble introdusert for disse trøyene av ivrig strikkende bestemødre, dengang strikket i delvis stikkende lanolingarn. Når jeg nå har strikket babyundertrøyen etter Ruth`s familieoppskrift har jeg valgt å bruke Tynn Alpakka, og trøyens enkelhet gjør den anvendelig for alle slags strikkere og plagget er en utmerket barselgave om man skulle trenge det.

Nytt sokkegarn og ny sokkeoppskrift

September 2009Posted by ems:-) Sun, September 13, 2009 11:59:41

Det nye sokkegarnet: STERK som inneholder 40% alpakka, 40% merino og 20% nylon er noe av det mykeste sokkegarnet jeg har vært borti. I butikken forsvinner nøstene fortere enn svint og til tross for innhold av 20% nylon merkes så og si ikke "syntetsmaken" som i mine øyne ofte kjennes på garn som ikke kun er rene naturfibre. Flere sokker er allerede strikket og jeg har sågar laget en helt ny sokkeoppskrift der man strikker motsatt veg, dvs fra tåa og opp.

Bilder og oppskrift kommer i neste innlegg.

På strikkepinn

September 2009Posted by ems:-) Fri, September 04, 2009 17:54:59

Lirosas strikkepinn forsøker nå alle strikkeoppskriftene til EMS Design å samles.

Håpet er å inspirere og synliggjøre muligheten med garn og strikkepinner; åpne opp for kreativitet og strikkeglede for flere som ønsker å strikke anvendelige plagg med enkelt snitt.