Inspirasjon...

August 2009Posted by ems:-) Tue, August 25, 2009 22:46:31

Før helgen fikk vi inn i butikken de nyeste garnene fra Du Store Alpakka. Det nye sokkegarnet: STERK og effektgarnet: Cocoon. Under utpakkingen begynnte hodet å legge planer for et nytt strikkeplagg med en kombinasjon av Cocoon, Faerytale og Mirasol.

Mange gode fargekombinasjoner er mulig og utallige design vil kunne strikkes med disse garnene. Jeg er enda på tenkestadiet og nøyer meg med å dandere følgende nøster på et fruktfat. Her kan de godt få ligge å modne med tankene en stund. Og tenk fargene stemmer faktisk helt utrolig med mine nyfargede edelgarn.Inspirasjon er herved servert, velbekomme....

Birk Sjal

August 2009Posted by ems:-) Fri, August 21, 2009 19:05:37

Birk Sjal er en ny håndstrikkeoppskrift som akkurat rakk å bli ferdig før vi dro på Jakt- og fiskedagene på Elverum i begynnelsen av august. Sjalet som fikk debutere under disse dagene er blitt godt mottatt. Målet mitt har vært å lage et litt lekkert sjal som ikke er vanskelig å strikke, og som blir ferdig engang.

Birk er navnet på en usedvanlig god hundevalp vi hadde for noen år tilbake. Med sterke jaktgener i blodet var han ment å skulle bli en drivende dyktig jakthund. Slik gikk det nok ikke, for Birk var liksom av en annen verden, -bare snill og god og veldig liten. Etter hvert forstod vi at at han antakelig hadde en liten hjerneskade. Det hindret ham ikke i å trives ute i skog og mark, men var antakelig grunnen til at han en dag ble sparket så hardt av en elg at han døde av skadene. Minnet om Birk lever derfor videre i dette sjalet.

Birk er også et gammelt norsk ord for Bjørk og jeg forestiller meg at mønsteret her symboliserer en fjellbjørk der du først strikker greinene deretter bladene. Begge mønstrene går opp i like mange masker slik at den enkelte strikker selv kan variere hvor mange mønsterrapporter man ønsker av hver. Med det også hvor stort sjalet skal bli. Min første modell er strikket i en-tråds Evilla Kunstgarn og en tråd Faerytale, på pinnenr. 6mm. Her er det derfor rom for variasjonsmuligheter også ved valg av garn og pinnestørrelse.

Garnfargingsarbeide

August 2009Posted by ems:-) Fri, August 21, 2009 18:24:06

I dag fikk jeg ikke det været jeg hadde bestillt. Kun regn, regn og atter regn, hele hele dagen. Fargegrytene fikk derfor hvile seg. Men med garnfargingsarbeide på gang følger mer arbeid enn kun å koke fargegryter. De ferdigbeisede garnhespene måtte berges under tak. Og svartgryta som enda var varm da jeg gikk til sengs i går kveld skulle ordnes opp og skylles. Her var rikelig med overskuddsfarge så skyllingen av dette garnet har visst ingen ende. Selve fargene er blitt jevne og fine og det ferdige garnet skal bli riktig så artig å begynne å strikke av.

Edelgarnet samt materiale til plantefarging blir å finne hos knitting.no så snart det er klart.

Strikkepinnepuss

August 2009Posted by ems:-) Sun, August 02, 2009 19:44:03

En av mine gode trestrikkepinner hadde fått et hakk som gjorde den umulig å strikke med. Maskene på den ene siden hengte seg fast og strikketøyet gled slett ikke slik det skulle mellom pinnene. Ettersom det er en svært god og kostbar pinne vil jeg heller ikke forære den til vedkassa. Så frem med fint sandpapir og puss-puss... Det ble ikke bra så kniven måtte hjelpe til. Heldigvis befant skaden seg ganske langt mot tuppen.

Litt spikking, og mer pussing, og vips er pinnen god som ny. Litt kortere i den ene enden men samme mm-tykkelse er i behold så da kan den få leve enda en stund.