Lueoppskrift

HodeplaggPosted by ems:-) Wed, May 20, 2009 08:44:57

Stadig dukker det opp effektgarn som ved første øyekast til en viss grad kan minne om unike håndspunnede garn, dog til en langt gunstigere pris enn en håndspinner kan konkurrere med. Jeg kaller dem ofte for: "artig-garn", for artige er de, myke og behagelige til og med. For at potensielle kunder skal kunne få en forestilling om hvordan garnet tar seg ut når det er strikket trengs det modeller.

Under modellstrikking av slike plagg fødes ofte ny inspirasjon og nye idèer til nye prosjekt. Tenk å spinne et eget garn spesiellt med tanke på en slik lue!

Resultatet kan sees nedenfor og oppskriften kan gjerne benyttes med restegarn i fargerike og ulike garnkvaliteter. Luen har fått navnet: "IRONI". Velbekomme!

Oppskriften til "IRONI" kan skrives ut ved å klikke på PDF-filen under. Lykke til!

Raubremhuv

HodeplaggPosted by ems:-) Sun, March 08, 2009 14:24:54

Hva slags strikking er dette?????

Raubremhuva har lange tradisjoner i Namdalen og Jämtland. I dag blir den hovedsaklig brukt som tilbehør til Namdalsbunaden og Jämtlands Festdrakt.

Tradisjonellt symboliserer topplua frihet og uavhengighet og har til tider vært omstridt. Raumbremhuva har en spesiell strikketeknikk på selve bremmen. Den ser kanskje komplisert ut men er det ikke, bare litt arbeidssom.

Kjappisluer

HodeplaggPosted by ems:-) Fri, January 30, 2009 09:10:01

Oppskriften til kjappisluene finnes hos: knitting.no. Den inneholder 5 ulike lueoppskrifer som er enkle og raske å strikke og lett kan endres utifra garntyper og pinnestørrelse. Alle luene passer godt til håndspunnet garn eller restegarn.